Hårtap kvinner

Hårtap hos kvinner

Hårtap hos kvinner er mindre sjeldent enn hos menn, men fortvil ikke – det er hjelp å få. Her lister vi noen av de viktigste årsakene:

Androgene hormoner kan føre til alvorlig ubalanse

Visse hormoner kan føre til hårtap hos kvinner. De fleste av disse er androgene hormoner, som menn har høyere nivåer av. Hvis det er for store mengder av disse androgene hormonene – testosteron, androstendion og dihydrotestosteron – i en kvinnes kropp, kan det føre til hårtap. Denne type hormonell ubalanse kan forstyrre hårets naturlige syklus av vekst og hvile og få hårsekker til å krympe og til slutt dø. Det er dette som kalles androgen alopesi. De androgene hormonene kan også forårsake loddenhet eller unormale hårvekstmønstre hos kvinner. Denne tilstanden kan behandles ved hjelp av Palmetto , som reduserer testosteronnivået.

Det er mange årsaker til hårtap hos kvinner

Hårtap hos kvinner har mange forskjellige årsaker. For kvinner kan vi nevne medisinske forhold, allergier, prevensjonspiller, barnefødsler, lupus, mangel på vitamin B, kjemiske hårbehandlinger, spiseforstyrrelser, proteinmangel, anemi, visse medikamenter, kirurgiske inngrep, følelsesmessige traumer, stress og mineralmangel – alt dette kan føre til hårtap hos kvinner.  Østrogen kan bidra til at hår blir fyldigere og mer glansfullt. Under menopausen kan hår bli tørt og sprøtt og til slutt tynnes ut, da grunnet endringer i hormonbalansen.

Tungmetaller forverrer problemet

Røyking kan også bidra til hårtap hos kvinner, siden det skaper høye nivåer av kadmium, et metall som kan forårsake uttynning av håret. Bly og kvikksølv er to andre tungmetaller som har samme effekt på håret. Hvis en kvinne arbeider med metaller, eller bor i nærheten av en gruve der disse metallene finnes, kan det være årsaken til problemet. Gruvestøvet driver gjennom luften, og når det lagres i kvinnens hårsekker, fører dette til at hårets vekstsyklus avsluttes.  Leversykdom og hypofysære lidelser kan også forårsake hårtap.

Hårtap hos eldre kvinner

Mange faktorer kan føre til hårtap hos eldre kvinner, inkludert vitaminmangel og hormonelle forandringer. Hårtap kan være plagsomt både mentalt og fysisk, men det er ting man kan gjøre for å styrke hår og hårsekker.

Hormonelle årsaker til hårtap hos kvinner

En alvorlig hormonell forandring på grunn av graviditet eller overgangsalder kan få håret til å gå inn i en hvilefase. Hår faller av og veksten bremses, noe som resulterer i tynt hår.

Kosthold

Etter mange år med slanking og underernæring kan kvinner oppleve hårtap på grunn av vitaminmangel.

Kjemisk behandling

Farging og kjemisk behandling av håret kan føre til at hårsekkene svekkes. Dette kan igjen føre til hårtap.

Hårtørrere og glattetenger

Hårtørrere og glattetenger kan påføre håret store skader. Varmen fra glattetangen svekker hårets naturlige styrke, og overdreven børsting kan svekke hårsekkene.

Unngå hårtap

Vitaminer, jern og kosttilskudd kan styrke håret, og endringer i kostholdet kan også være til hjelp. La håret tørke naturlig, da slipper det å bli skadet av varmen fra hårtørreren.

Aldersbetinget hårtap (Alopecia diffusa)

Diffust hårtap heter også alopecia diffusa. For de fleste som får diffust hårtap, er det aldersbetinget. Aldersbetinget hårtap kan godt komme «i rykk og napp», slik at hårtapet er større i noen perioder enn i andre.

I noen familier er det «normalt» at håret er svært tynt allerede i tyveårsalderen. I andre familier er det normalt å ha tykt hår helt til nittiårsalderen. Variasjonene er store.

Årsaker

Ved hårtap finnes det mange sykdomsbestemte årsaker som kan utelukkes eller bekreftes ved undersøkelser. Av dem som oppsøker hudlege på grunn av uttynning av håret, finner man en sykdomsårsak i 2-5 prosent av tilfellene.

Årsaken til diffust hårtap kan være infeksjoner med høy feber. Håret kommer da tilbake i løpet av et halvt år.

Ved graviditet kan det skje en uttynning av håret etter fødselen. Dette retter seg som regel etter trekvart år.

I siste tredjedel av graviditeten blir håret ofte kraftigere, mens det de første månedene etter fødselen blir tynnere.

Hårtap kan også forekomme ved sykdommer i hodebunnen, enten som kroniske hudsykdommer eller infeksjonssykdommer (f.eks. sopp). Det er mange sykdommer som kan gi sterkt hårtap. Spesielt opptrer hårtap ved sykdommer i skjoldbruskkjertelen (thyreoidea), ved lav blodprosent, ved revmatisk sykdom, men også ved alle alvorlige sykdommer, som f.eks. kreft, eller etter behandling med sterke medisiner, f.eks. cellegift.

Behandling av kvinner

Diffust hårtap på grunn av høyt mannlig kjønnshormon er ofte familiebetinget eller genetisk. Poseidon Klinikken kan behandle hårtap hos kvinner med PureGrow Solutions. Bruk av PureGrow styrker blodsirkulasjonen lokalt i områder med hårtap på en effektiv og skånsom måte.

Den unike sammensetningen av aktive virkestoffer i PureGrow fungerer for både menn og kvinner som opplever at de mister hår eller at håret blir tynnere.

Poseidon Klinikken tilbyr PureGrow Solutions i vår klinikk.  Bestill en uforpliktende og gratis konsultasjon hvor vi kan gi deg de beste råd og sammen finne den rette løsningen for ditt hårtap

null

HÅRTAP HOS MENN

null

OM HÅRTRANSPLANTASJON

Ta kontakt i dag for en kostnadsfri konsultasjon!